Välj dig själv först!

Det är ofta vi är stressade men vad gör vi åt det. På mina föreläsningar om stresshantering är det ofta jag får höra att positiv stress är något som är bra för det får oss att fokusera. Ja, visst är det så om det gäller att fly från ett hungrigt lejon. Men ärligt talat. Hur ofta jagas vi av lejon i vårt samhälle?

Vår kropp gör ingen skillnad på det vi upplever som positiv stress och på negativ stress. Vårt kortisol, noradrenalin och adrenalin (stresshormoner) blir påverkade oavsett vad vi tycker om situationen. När det görs tester på stress har det visat sig att bröllop och skilsmässa ger lika mycket stress. Antar att de flesta av oss upplever bröllop som något positivt och skilsmässa som något negativt stressigt men vår stackars kropp förstår inte skillnaden.

Det är stresspåslaget som gör att vi till slut dukar under. Jag gör ofta jämförelser med mitt eget liv. När det är många uppdrag på gång och jag får hålla många kurser, tar emot många samtal och träffar människor hela tiden så är jag uppfylld av energi. Man skulle kunna tro att det är positiv stress och ja, jag älskar verkligen mitt jobb med alla dess komponenter men om jag inte får tillfälle att stressa ner och ta hand om mig själv så blir jag grinig, tankspridd och tappar intresset för nya saker. Att tappa nyfikenheten är det första varningstecken för mig att jag inte tar hand om min stress. Det som för mig alltid fungerar då är rutiner. Att göra sådant jag brukar göra ger min hjärna ro att återhämta sig. Det gäller maten jag äter, filmer jag ser, musik jag lyssnar på och allt annat jag gör. När jag är stressad hittar jag inte på nya saker utan håller mig till sådant jag känner igen. Känner du dig stressad? Att börja se över sitt liv innan det går för långt är det enda som hjälper i längden. Några tips som jag själv använt är Att träna är bra. Vi vet att fysisk aktivitet förbättrar humöret och bidrar till förbättrad koncentration. Försök att få till en regelbunden träningsrutin även om det bara är promenader. Själv har jag en stegräknare och ser till att jag får mina 10.000 steg per dag. Det är inte antalet steg som är viktigast utan rutinen att gå ut och gå. Att använda någon form av stegräknare hjälper till. Det finns i alla prisklasser eller använd den som finns i mobilen. Att gå ut i naturen är för mig mindfulness. Där är jag bara i nuet. Ser på träden, lyssnar på vinden i löven och fåglarnas läten. Att sova under bar himmel är bland det mest avstressande jag vet. Men när det är kallt eller regnar så är det mer avstressande att ligga i ett tält. Att öka förutsägbarheten har varit bra för mig. Jag gillar omväxling men har för länge sedan insett att det är skönt och fridfullt för min hjärna när livet är förutsägbart, inrutat kan man också kalla det. Att ha ett schema att följa ger mig utrymme att verkligen vara ledig de dagar jag inte jobbar. En liten notering där är att jag markerar rött i kalendern när det är egen-tid. Rött anses som viktigast och min hälsa är prio ett för mig. Att umgås är för många ett sätt att dämpa stressen. Sociala nätverk och umgängen, särskilt sådana där du får möjlighet att hjälpa eller stötta andra, har visat sig kunna dämpa stress. Jag som jobbar med att stötta borde alltså aldrig bli stressad men för mig har det handlat om att lära mig känna igen mina stressorer och hitta sätt att hantera dem på sätt som fungerar för just mig. Att genomföra bestående livsstilsförändringar för att förbättra sin hälsa kan minska på stressen. Det handlar inte alltid om att kämpa sig ut ur det som är jobbigt och stressande. Ibland kan ett helt nytt angreppssätt eller ett nytt sätt att tänka på ett problem vara det som allra bäst dämpar stresspåslaget. Så positiv eller negativ stress gör ingen skillnad för kroppen men du kan göra skillnad med de val du gör så välj dig själv så ofta du kan.

Mindfulness

Hösten och våren har varit galet stressigt med uppdrag av varierande slag. För mig har det inneburit mycket resande och dåligt med tid för reflektion, något som jag tycker är en viktig del i livet. För mig är (egna) födelsedagar och nyårsafton inget som behöver firas utan det är tillfällen att göra bokslut över gångna året. Att reflektera över dagen eller året ger förankring och hjälper mig att se om jag ska ändra något eller om jag ska fortsätta på samma sätt. Vad lärde jag mig? Vilken ny kunskap har jag fått? Vilka nya insikter har jag gjort? Vad kände jag?

Detta är reflektionsövningar vi även ber våra kursdeltagare göra när vi håller lite längre kurser. När jag ser deltagarna plötsligt stanna upp och tänka en gång till känns det som jag verkligen förmedlat något.

Vi lever i en tid när alla talar om mindfulness men väldigt ofta missar vi att de små ritualerna vi har räknas. Mindfulness handlar bara om att vara närvarande i stunden. Ibland frågar jag deltagarna om någon mediterar eller utövar mindfulness.  Oftast är det bara en eller kanske två som svarar ja på den frågan. När jag följer upp och frågar om någon går långa promenader eller springer så är det minst 2 till som svarar ja. Nästa fråga brukar vara om någon gör något särskilt när de är stressade. Då brukar det komma fram att många är medvetna om vikten av att koppla av men inte många förstår att allt vi gör som får oss att stanna upp är mindfulness. Hittills har jag inte träffat någon som inte mediterar någon gång, även om de inte alltid har förstått att det är det de gör.

Jag tror att alla människor skulle må bättre om de tog sig tid till att reflektera. Jag tycker man borde göra det varje dag, efter ett uppdrag och efter omställningar i livet. Att våga stanna upp och känna efter är inte alltid lätt men jag tror det är nödvändigt i en värld där allt sker snabbt och vi alltid är uppkopplade mot andra. Prova att vara uppkopplad bara mot dig själv någon gång och känn efter. Vad har hänt? Vad har du lärt dig? Vad har du känt?

Copyright Svenssonprepper 2019
Shale theme by Siteturner